Κριτικές

Κριτική του Rolex Deepsea D-Blue

Όταν ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και τυχοδιώκτης Τζέιμς Κάμερον έφτασε στην αρχή της «βαθιάς θάλασσας» σε βάθος 1.000 μέτρων στις 26 Μαρτίου 2012, με ασφάλεια μέσα στο υποβρύχιο σκάφος του Deepsea Challenger, όλο το φως εξαφανίστηκε. Αλλά σε αυτό το σημείο, δεν είχε ακόμη ολοκληρώσει το ένα δέκατο του ταξιδιού του. Στα 10.908 μέτρα, προσγειώθηκε απαλά στο πάτωμα του Challenger Deep, του βαθύτερου σημείου στον ωκεανό, στον πυθμένα του Mariana Trench.

Πριν δυσλειτουργήσει ο υδραυλικός βραχίονας στο υποβρύχιο, μπόρεσε να συλλέξει ένα δείγμα από τον βυθό της θάλασσας. Το Rolex Deepsea Challenge, ένα πρωτότυπο ρολόι που θα μπορούσε να αντέξει την πίεση του νερού σε βάθος 15.000 μέτρων, δέθηκε στο μηχανικό βραχίονα καθώς και στον καρπό του Cameron.

Μόνο δύο άλλα άτομα είχαν προηγηθεί του Cameron σε αυτήν την προσπάθεια – το 1960, ο Jacques Piccard και ο Don Walsh έφτασαν σε αυτό το σημείο με το υποβρύχιο σκάφος τους, την Τεργέστη. Στη συνέχεια, επίσης, ένα πειραματικό καταδυτικό ρολόι από τη Rolex, το Deep Sea Special, προσαρτήθηκε στο εξωτερικό του θαλάμου υπό πίεση και αντέχει την κατάδυση το 1960 τόσο άθικτο όσο το Deepsea Challenge το 2012.

Rolex Deepsea D-Blue

ρολόι Rolex Deepsea D-Μπλε
Καταδυτικό ρολόι ανδρικό Rolex Deepsea D-Μπλε

Το Deep Sea Special ήταν σχεδόν άθραυστο λόγω του τεράστιου πάχους των 35 mm και του θολωτού, ημι-σφαιρικού κρυστάλλου πάνω από το καντράν. Η δεύτερη έκδοση ήταν πολύ μικρότερη. Βασίστηκε στην πρωτοποριακή δομή θήκης που παρουσιάστηκε το 2008 για το μοντέλο Deepsea μαζικής παραγωγής, το οποίο έχει αντίσταση πίεσης σε βάθος 3.900 μέτρων.

Το 2008, το Deepsea ήταν το πιο ανθεκτικό στην πίεση, μηχανικό ρολόι. Από τότε, κατασκευαστές όπως η Vintage VDB και η CX Swiss Military Watch κατασκευάζουν ρολόγια που μπορούν να αντέξουν ακόμη μεγαλύτερα βάθη (και το Omega’s Seamaster Ultra Deep έκτοτε ξεπέρασε το ρεκόρ βάθους της Deepsea για αρκετά πολύτιμα μέτρα), αλλά υψώνονται πάνω από το φορετό 18- Rolex Deepsea πάχους mm γιατουλάχιστον 6 mm.

Το 2014, η Rolex παρουσίασε μια ειδική έκδοση αυτού του ακραίου καταδυτικού ρολογιού με το καντράν “D-Blue” ως αφιέρωμα στη βαθιά κατάδυση του Cameron. Αντί για εντελώς μαύρο καντράν, αυτό το ρολόι έχει ένα καντράν που σταδιακά αλλάζει χρώμα από σκούρο μπλε σε μαύρο, με τον τρόπο που ο ωκεανός γίνεται πιο σκοτεινός καθώς γίνεται βαθύτερος. Τα γράμματα Deepsea στο καντράν έχουν το ίδιο πράσινο χρώμα με το χρώμα στο υποβρύχιο του Cameron. Ενώ το τυπικό μοντέλο Deepsea δεν ήταν υπερβολικά δημοφιλές, η ζήτηση για το D-Blue υπερέβη κατά πολύ την προσφορά, παρά την υψηλότερη τιμή του.

Το 2018, η Rolex τροποποίησε και τις δύο εκδόσεις του Deepsea και δοκιμάσαμε το μοντέλο D-Blue. Ενώ η πιο προφανής διαφορά είναι το φαρδύτερο βραχιόλι με το μεγαλύτερο πτυσσόμενο κούμπωμα, συνολικά, οι αναλογίες έχουν μια πιο αρμονική αίσθηση. Τα ακραία κομμάτια του βραχιολιού δεν προεξέχουν πλέον πάνω από τις προεξοχές. Ένα άλλο νέο χαρακτηριστικό είναι μια μικροσκοπική κορώνα Rolex που βρίσκεται στην άκρη του καντράν στις 6 η ώρα.

Το βραχιόλι του νέου Deepsea δεν προεξέχει πλέον πάνω από τις προεξοχές σε σύγκριση με τον προκάτοχό του. Η Rolex έβγαλε επίσης μερικές από τις μικρότερες λεπτομέρειες. η απόσταση μεταξύ της θήκης και της στεφάνης έχει μειωθεί, γεγονός που περιορίζει την ποσότητα βρωμιάς που μπορεί να διεισδύσει στο ρολόι. Ο στρογγυλός φωτεινός δείκτης στη στεφάνη επίσης δεν είναι τόσο ψηλός και επομένως είναι λιγότερο ευαίσθητος σε ζημιές. Το βραχιόλι έχει επανασχεδιαστεί για να είναι πιο ελαστικό και άνετο.

Υψηλή πίεση

Η παραγωγή ενός εξαιρετικά ανθεκτικού στην πίεση ρολογιού στην πραγματικότητα δεν είναι εξαιρετικά δύσκολη. Το πάχος των τοιχωμάτων της θήκης και οι εξωτερικές διαστάσεις μπορούν να αυξηθούν στο σημείο που μπορεί να κατασκευαστεί ένα ρολόι με πολύ υψηλή αντοχή στο νερό. Αλλά η Rolex δεν προσέγγισε το πρόβλημα με αυτόν τον τρόπο. Από την αρχή, ο μηχανικός στόχος της Deepsea ήταν να δημιουργήσει ένα ρολόι που φοριέται. Επιτεύχθηκε χρησιμοποιώντας διάμετρο 44 mm και πάχος 18 mm, το οποίο είναι επίσης πολύ άνετο στη φθορά.

Αυτό απαιτούσε έναν εντελώς νέο επανασχεδιασμό της δομής της θήκης – με αποτέλεσμα το “Ringlock System” που αναπτύχθηκε και κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τη Rolex. Το σύστημα αποτελείται από τρία στοιχεία που απορροφούν την πίεση: τον κρύσταλλο ζαφείρι πάχους 5,5 mm, το βαρέλι πάχους 3,28 mm από τιτάνιο βαθμού 5 και τον εσωτερικό δακτύλιο από χάλυβα Biodur 108. Το σύστημα περιβάλλεται από ατσάλινη θήκη Rolex 904L. Η θήκη από τιτάνιο δεν βιδώνεται προς τα κάτω αλλά πιέζεται στον εσωτερικό δακτύλιο από ένα σπειροειδές δαχτυλίδι κατασκευασμένο από τον ίδιο χάλυβα με τη θήκη.

Το βραχιόλι

Βραχιόλι του Deepsea
Το βραχιόλι του Rolex Deepsea

Το βραχιόλι του ενημερωμένου Rolex Deepsea D-Blue  είναι φαρδύτερο και έχει πιο αρμονική εμφάνιση.
Τα υλικά επιλέγονται προσεκτικά για εξαιρετική ανθεκτικότητα και ανθεκτικότητα, ώστε να μην παραμορφωθούν ή να σπάσουν υπό πίεση. Το Biodur 108 είναι περίπου τρεις φορές πιο ανθεκτικό σε ένταση από το χάλυβα που χρησιμοποιείται για τη θήκη, και το τιτάνιο βαθμού 5 – ένα κράμα τιτανίου με βανάδιο και αλουμίνιο – είναι τέσσερις φορές ισχυρότερο.

Αυτή η περίπλοκη κατασκευή επιτρέπει την κατασκευή μιας θήκης που είναι περισσότερο από 10 % λεπτότερη από μια συμβατική. Το Deepsea είναι πραγματικά σχεδιασμένο για βάθος νερού 4.900 μέτρων και κάθε ρολόι δοκιμάζεται υποβρύχια σε αυτή την υψηλότερη πίεση 25%. Η Rolex συμβουλεύτηκε τη γαλλική εταιρεία εξοπλισμού καταδύσεων Comex για το σχεδιασμό των οργάνων δοκιμής πίεσης νερού.

Επέκταση του Rolex Deepsea D-Blue

Το κράμα χάλυβα που χρησιμοποιείται για το Deepsea είναι πολύ κατάλληλο για καταδύσεις βαθέων υδάτων. Τόσο το βραχιόλι όσο και η θήκη του Deepsea είναι κατασκευασμένα από ατσάλι 904L, το οποίο η Rolex ονομάζει “Oystersteel”. Είναι πιο δύσκολο να επεξεργαστεί, αλλά είναι λιγότερο ευαίσθητο στη διάβρωση του αλμυρού νερού από το χάλυβα 316L που χρησιμοποιείται συνήθως για ρολόγια.

Εκτός από την αναδιπλούμενη επέκταση 1,8 cm του βραχιολιού Fliplock, το κούμπωμα Glidelock διαθέτει επίσης ένα κομμάτι επέκτασης 1,8 cm. Αυτό είναι βολικό δεδομένου ότι το βραχιόλι μπορεί να επιμηκυνθεί γρήγορα όταν η θερμοκρασία αυξάνεται. Αυτός ο μηχανισμός μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθεί ενώ φοράτε το ρολόι στον καρπό.

Πλατίνα και Κεραμικό

Κάσα από πλατίνα Rolex Deepsea D-Blue
Η κάσα από πλατίνα και κεραμικό του Rolex Deepsea D-Blue

Η Rolex έχει δώσει σε ολόκληρο το πάνω μέρος της θήκης και το βραχιόλι ένα βούρτσισμα. Οι πλευρές είναι εξαιρετικά στιλβωμένες και ο κεραμικός δακτύλιος υψηλής τεχνολογίας ανθεκτικός στις γρατσουνιές στο μονόδρομο περιστρεφόμενο στεφάνι κατάδυσης λάμπει επίσης. Οι αριθμοί και τα ευρετήρια επικαλύπτονται με πλατίνα. Το χρώμα της στεφάνης ποικίλλει μεταξύ μαύρου και ανθρακίτη, ανάλογα με το πώς το χτυπά το φως.

Το νέο ευρύτερο βραχιόλι έχει μια μακρά, λεπτή επέκταση και κάνει το Deepsea να αισθάνεται λιγότερο βαρύ. Η Rolex έχει επίσης ορίσει το σημείο αναφοράς για τα στεφάνια – με ομαλές και συμπαγείς καστάνιες σε βήματα μισού λεπτού που ακούγονται σταθερές και ακριβείς κατά τη στροφή.

Ο κρύσταλλος του Deepsea δεν εκτείνεται τόσο πολύ πάνω από τη στεφάνη όσο και σε άλλα μοντέλα Rolex, κάτι που βοηθά στην αποφυγή ζημιών. Δυστυχώς, ο κρύσταλλος αντανακλά το φως υπό ορισμένες συνθήκες. Αλλά η αλλαγή χρώματος στον επιλογέα δεν επηρεάζει την αναγνωσιμότητα του.

Οι δείκτες είναι ελαφρώς καμπυλωμένοι και, ως εκ τούτου, δεν φαίνονται μαύροι, όπως κάνουν ορισμένοι δείκτες. Οι δείκτες και οι ενδείξεις είναι κατασκευασμένοι από χρυσό, όπως συμβαίνει πάντα με τη Rolex. Ο σχεδιασμός – με τον δείκτη “Mercedes” για τις ώρες, τους δείκτες στρογγυλής ώρας, τους δείκτες ράβδων στις 6 και 9 και το τρίγωνο στις 12 – βασικά προέρχεται από το πρώτο υποβρύχιο ρολόι. Η Rolex διατηρεί τη συνέχεια για πάνω από 60 χρόνια.

Το caseback είναι κατασκευασμένο από τιτάνιο.

Το φωτεινό υλικό στους δείκτες και ο δείκτης μηδέν στη στεφάνη έχουν μπλε λάμψη. Το πλεονέκτημα για τους δύτες είναι ότι το νερό απορροφά το φως μεγάλου κύματος καλύτερα από το φως μικρού κύματος, οπότε το μπλε φως είναι το πιο εύκολο να το δείτε κάτω από το νερό.

Το Deepsea έχει διαχρονική εμφάνιση, παρά τον ιστορικό σχεδιασμό του. Αυτό οφείλεται στο σύγχρονο μέγεθός του, το θολωτό κρύσταλλο, τη στεφάνη υψηλής τεχνολογίας και τον ορατό εσωτερικό δακτύλιο του συστήματος Ringlock. Το εμβληματικό κείμενο Rolex στο καντράν παραμένει. Ο πίνακας Deepsea D-Blue είναι πιο απλός από ποτέ. Υπάρχουν πέντε γραμμές κειμένου ακριβώς στο κάτω μισό του επιλογέα, καθώς και οι πληροφορίες στον εσωτερικό δακτύλιο. Αλλά αυτό δεν επηρεάζει την επιτυχή εξέλιξη αυτού του σχεδιασμού.

Νέο διαμέτρημα

Όπως και με το σχεδιασμό, λίγη βελτίωση χρειάστηκε να γίνει στην κίνηση, αλλά η Rolex έκανε μια βασική επανεπεξεργασία του διαμετρήματος που ήταν ήδη γνωστό για την ανθεκτικότητα και την ακρίβεια, Caliber 3135. Το Caliber 3235 αντικαθιστά το 3135.

Το 2015, η Rolex άρχισε να παρουσιάζει νέα γενιά διαμετρημάτων στα ενημερωμένα μοντέλα της. Μεταξύ των χαλύβδινων ρολογιών του, έχει τοποθετηθεί στο νέο Sea-Dweller και στο νέο GMT-Master II με την μπλε-κόκκινη στεφάνη, εκτός από το Datejust. Με το Caliber 3235, μόνο το 10% των συστατικών του 3135 παρέμεινε αμετάβλητο. Συνολικά, η Rolex έχει λάβει συνολικά 14 διπλώματα ευρεσιτεχνίας για αυτό το διαμέτρημα.

Πώς ωφελεί αυτό τον χρήστη; Αυξάνεται η αντίσταση στις κρούσεις και η αξιοπιστία. Ο μηχανισμός περιέλιξης είναι πιο αποτελεσματικός και αυξάνει το απόθεμα ισχύος του πιο γρήγορα, κυρίως λόγω του νέου ταλαντωτή με ρουλεμάν. Πάνω απ’ όλα, το μέγιστο απόθεμα ισχύος έχει αυξηθεί από τις τυπικές 48 ώρες σε 70 ώρες.

Η Rolex το έχει επιτύχει με τη χρήση ενός λεπτότερου τοιχώματος βαρελιού, το οποίο επιτρέπει τη χρήση ενός μακρύτερου κεντρικού συστήματος, καθώς και με το καινοτόμο Chronergy escapement, το οποίο αυξάνει την αποτελεσματικότητα του ελβετικού μοχλού διαφυγής κατά 15%. Αυτό γίνεται εφικτό με τροποποιημένη γεωμετρία και σκελετό που μειώνει το βάρος του. Η ελαφριά απόδραση είναι επίσης αξιοσημείωτη για τον πολύ πιο αθόρυβο ήχο.

Ο τροχός διαφυγής κράματος νικελίου-φωσφόρου παράγεται χρησιμοποιώντας τη διαδικασία LIGA (το γερμανικό ακρωνύμιο για λιθογραφία, ηλεκτρολυτική επίστρωση και χύτευση) και δεν έχει καμία αντίδραση σε μαγνητικά πεδία. Το νέο υλικό ισορροπίας βελτιώνει επίσης την προστασία του μαγνητικού πεδίου. Η μπλε τρίχα Parachrom από κράμα νιοβίου-ζιρκονίου είναι ήδη γνωστή από άλλα μοντέλα, όπως και το αμορτισέρ Paraflex. Το τελικό κούνημα της ισορροπίας μπορεί να ρυθμιστεί με μία βίδα αντί για δύο. Και το overcoil εξασφαλίζει ομόκεντρη αναπνοή της τρίχας, όπως και ο ταλαντωτής ελεύθερης ροής με βίδες Microstella.

Αν και το νέο διαμέτρημα λειτουργεί κάτω από ένα συμπαγές ατσάλινο περίβλημα, όπως όλα τα μοντέλα Oyster, είναι διακοσμημένο – με φινίρισμα ηλιοφάνειας στον μερικώς σκελετό ταλαντωτή και στην αυτόματη γέφυρα, ματ φινίρισμα σε μεταλλικά εξαρτήματα, μαζί με μερικές λοξές άκρες και γυαλισμένα κεφαλές βίδας.

Ανδρικό caseback rolex d-blue
Η πίσω θήκη caseback rolex d-blue

Αποτελέσματα σταθερού ρυθμού

Το 2015, η Rolex εισήγαγε αυστηρότερους κανονισμούς για όλα τα μοντέλα της. Εκτός από την πιστοποίηση χρονομέτρου από το ανεξάρτητο ελβετικό πρακτορείο δοκιμών COSC, το οποίο ελέγχει την κίνηση, τα ρολόγια Rolex ρυθμίζουν την κίνηση του περιβλήματος σε ακόμη πιο ακριβείς τιμές: ο ρυθμός μπορεί να αποκλίνει όχι περισσότερο από -2 έως +2 δευτερόλεπτα την ημέρα. Χρησιμοποιείται ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα που προσομοιώνει τις πραγματικές συνθήκες φθοράς.

Το ρολόι δοκιμής μας, πέτυχε εύκολα αυτές τις τιμές στη μηχανή χρονισμού. Η μέση απόκλιση μετρήθηκε μόνο -0,7 δευτερόλεπτα την ημέρα και η μεγαλύτερη απόκλιση ήταν μόνο 4 δευτερόλεπτα. Όταν φοριέται στον καρπό, το ρολόι έδειξε μόνο ελαφρά κέρδη ή απώλειες, οπότε κατά μέσο όρο, αυτό είχε ως αποτέλεσμα σχεδόν καμία απόκλιση.

Χάρη στον υψηλό βαθμό άνεσης στη φθορά, το Deepsea D-Blue λειτουργεί ως ένα εξαιρετικό ρολόι για καθημερινή φθορά, το οποίο είναι μάλλον απροσδόκητο για ένα τόσο ακραίο μοντέλο. Και η τιμή; Είναι 12.550 $ – αρκετά υψηλή για ένα  αθλητικό ρολόι.

Σε αντίθεση με το Rolex Submariner Date – με βαθμολογία αντοχής στο νερό 300 μέτρων και την παλαιότερη κίνηση με κόστος 8.550 $ – αυτή είναι μια μεγάλη διαφορά. Σε σύγκριση με το πρόσφατα αναθεωρημένο Sea-Dweller, το οποίο είναι ανθεκτικό στο νερό στα 1.220 μέτρα με τη νέα κίνηση και στην τιμή των 11.350 $, το πρόσθετο κόστος είναι λιγότερο αισθητό. Συνολικά, η τιμή του Deepsea είναι δίκαιη.

Κατά τη γνώμη μας, η μπλε έκδοση έχει καλύτερο χαρακτήρα που την ξεχωρίζει από τα άλλα ρολόγια κατάδυσης Rolex. Η αναθεώρηση ήταν ένα μεγάλο πλεονέκτημα για αυτό το ρολόι. Πιο συνεπείς αναλογίες και το υψηλότερο απόθεμα ισχύος μπορεί να σας εμπνεύσουν να βουτήξετε σε μεγαλύτερες περιπέτειες.

Αφήστε μια απάντηση